20-12-2016 - De challenge-avond van maandag 12 december is achter de rug. Leerlingen hadden op die middag in de Technologie-lesuren nog hard gewerkt om een goed werkende robot te bouwen en programmeren. Sommige leerlingen gingen pas na 17.00 uur naar huis! Zij vonden het best spannend: “Als onze robot het nu maar vanavond goed doet”. Samen met Technologie-leerlingen uit klas 2 en 5 werd alles klaargezet. Om 19.00 uur kwamen de eerste leerlingen en ouders al binnen. Er werd nog wat verbouwd aan de robots en om 19.30 uur werd er gestart.
Bij de Sumo-challenge moesten de robots elkaar uit de DOJO duwen. Dan moest je de robot wel zo geprogrammeerd hebben dat met behulp van een licht-sensor de robot stopt bij de witte rand van de DOJO, anders rijdt hij vanzelf de DOJO uit en heb je al snel verloren. Nog beter is het om met de ultrasone-sensor de tegenstander te “ontdekken” om er vervolgens op af te gaan.
Bij de Rescue-challenge moest de robot via een zwarte lijn na een lange kronkelige reis in het moeras terechtkomen om daar een container met gevaarlijke chemicaliën uit het moeras te duwen. Het ging er hierbij niet alleen om om tot aan het moeras te komen, maar ook om sneller te zijn dan je klasgenoten. Een goede tactiek is daarom om halverwege het parcours de zwarte lijn even te verlaten om de kortere gele lijn te volgen. Dus gebruikmaken van je licht-sensor en slim programmeren.
Er werd in twee rondes gespeeld: de helft van de klas speelde eerst Rescue en de andere helft speelde Sumo. Na de pauze werden de rollen omgedraaid. Bij de Sumo-challenge werd er na de eerste ronde in twee poules volgens een afvalsysteem gespeeld. Zo bleven er per ronde twee finalisten over. De vier finalisten speelden aan het eind van de avond de kruisfinales. Ook de eindscore van de Rescue-challenge kon worden opgemaakt, zodat de winnaars bekend gemaakt konden worden.
Deze week, de laatste Technologie-les, dan kan ook de score van de Doolhof-challenge toegevoegd worden aan de punten van de Sumo- en Rescue-challenge, zodat er een algehele LegoMindstorms-winnaar bekend gemaakt kan worden. Een mooie afsluiting van de Lego-module waarbij de eerste stap in het programmeren is gezet. Na de kerstvakantie gaan we aan de gang met Radiografische besturing. Na deze module kunnen leerlingen, als ze daar voor kiezen, verder gaan met het programmeren van LegoRobots.